Комишнянська громада

Полтавська область, Миргородський район

Вимоги законодавства щодо надання споживачам інформації про харчові продукти з урахуванням вимог Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»

Дата: 18.09.2023 09:48
Кількість переглядів: 107

Фото без опису

   На даний час, законодавством тимчасово установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану, введеного Указом Президента України затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», та протягом шести місяців після його припинення чи скасування, харчові продукти, які не відповідають вимогам чинного законодавства щодо надання споживачам інформації про харчові продукти, можуть вироблятися та/або вводитися в обіг. Такі харчові продукти можуть перебувати в обігу до настання кінцевої дати споживання або закінчення строку придатності.

   В зв’язку з зазначеним деякі оператори ринку це сприйняли як «дозвіл» маркувати продукцію як їм заманеться, або зовсім її не маркувати. Хочемо звернути увагу на те, що Указом Президента України не відміняються вимоги щодо надання споживачам інформації про харчові продукти, а дозволяється використовувати ті які діяли до введення в дію Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» (далі – Закон). Як правило такі вимоги прописувались в Державних стандарти України ДСТУ, або ТУ, іноді в інших документах. Основний нормативний документом який діяв до введення в дію Закону – це наказ Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої від 28.10.2010 № 487 «Про затвердження Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів» (далі Наказ). При цьому вимоги цього Технічного регламенту поширюються на маркування розфасованих продуктів харчування, що реалізуються кінцевому споживачу через оптову або роздрібну торговельну мережу, а також закладам ресторанного господарства (ресторанам, їдальням, лікарням та іншим аналогічним закладам). Для окремих видів розфасованих харчових продуктів відповідними актами законодавства, а в разі їх відсутності - нормативними документами можуть установлюватися додаткові вимоги до їх маркування, крім тих, що передбачені цим Технічним регламентом.

   В даній статті вказані деякі вимоги , які повинні виконуватись не зважаючи на внесені зміни в пункт 2 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, зупинившись в порівнянні, саме на тих порушення які найчастіше виявляються на практиці в порушення вимог як одного нормативного документу так і іншого:

   Порушення , які найчастіше виявляються та вимоги законодавства , які потрібно дотримуватись на сьогоднішній день згідно вищезазначених правових актів

   1.Інформація про речовини або харчових продуктів, що спричиняють алергічні реакції або непереносимість не зазначені відповідним чином. Згідно Наказу

  Маркування харчових продуктів повинно містити таку обов'язкову інформацію: застереження щодо споживання харчового продукту певними категоріями споживачів (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх здоров'я при його споживанні;

   Згідно Закону

  Назва речовини або харчового продукту має бути виділена (шрифтом, кольоровим фоном, стилем тощо) серед решти інгредієнтів у переліку інгредієнтів у спосіб, визначений оператором ринку харчових продуктів, відповідальним за інформацію про харчовий продукт.

  2.Не зазначається інформація про наявність в харчовому продукті цукру (цукрів) та підсолоджуючої(их) речовин(и). Або зазначення цієї інформації в неналежний спосіб тобто ця інформація розміщена не поряд з назвою харчового продукту та/або не супроводжує назву продукту.Часто зустрічається при маркуванні ковбасних виробів, молочних, кондитерських виробах та ін.

  Згідно Наказу

  В маркуванні харчових продуктів, які містять підсолоджуючі речовини має бути зазначена додаткова інформація наступного змісту: "Містить підсолоджувач(і)", а якщо одночасно містить цукор (цукри) та підсолоджуючу(і) речовину(и) має бути зазначена додаткова інформація наступного змісту: "З цукром(ами) та підсолоджувачем(ами).Ця інформація має зазначатись поряд з назвою харчового продукту, під якою він реалізується.

  Згідно Закону

  Харчові продукти, що містять підсолоджувач або підсолоджувачі, використання яких дозволено законодавством повинні містити додаткові дані "З підсолоджувачем(ами)". Харчові продукти, що містять доданий цукор або цукри і підсолоджувач, або підсолоджувачі, використання яких дозволено законодавством – "З цукром(ами) та підсолоджувачем(ами)". Це словосполучення має супроводжувати назву харчового продукту.

  3.Не зазначається кількість окремого інгредієнта (класу інгредієнтів) коли це вимагається законодавством

  Згідно Наказу

  Кількість окремого інгредієнта (класу інгредієнтів), використану під час виробництва або приготування харчового продукту, обов'язково зазначають у маркуванні цього харчового продукту у разі, якщо: цей інгредієнт (клас інгредієнтів), зазначений у назві харчового продукту, або зазвичай пов'язується споживачем із цим продуктом, або цей інгредієнт (клас інгредієнтів) виділяється на маркуванні харчового продукту словами, малюнками, графічним зображенням, або …. За винятками зазначеними в Наказі п. 19. Згідно Закону Кількість окремого інгредієнта або категорії інгредієнтів, використаних у виробництві або приготуванні харчового продукту, зазначається у маркуванні в обов’язковому порядку, якщо: назва даного інгредієнта або категорії інгредієнтів виділяється у маркуванні словесно або графічно;

   4. Не зазначаються харчові добавки і харчові ензими, або зазначаються без вказання класу чи категорії.

   Згідно Наказу

  Інгредієнти, які включені до додатка 2 до Наказу, зазначають у переліку інгредієнтів харчового продукту під назвою класу інгредієнтів, за якою йде їх спеціальна назва (хімічна чи торговельна), або індекс відповідно до Європейської цифрової системи (Е), або INS-номер. Згідно Закону Харчові добавки і харчові ензими, які не зазначені у п. 2 ч. 1 ст. 14 Закону і належать до однієї з категорій, передбачених розділом ІІІ, мають зазначатися назвою даної категорії, одразу після якої зазначається назва харчової добавки або харчового ензиму, під якою вони зареєстровані в Державному реєстрі харчових добавок або Державному реєстрі харчових ензимів, або номер індексу відповідно до Європейської цифрової системи (Е).

   5. В разі використання в складі харчового продукту складного інгредієнту не зазначається складники такого інгредієнту.

  Складний інгредієнт - інгредієнт, що складається більше ніж з одного інгредієнту. Найчастіше такі порушення виявляються при маркуванні піци, кондитерських виробів, ковбасних виробів та ін.

  Згідно Наказу

  Інгредієнт харчового продукту, який складається з двох чи більше складників, може бути зазначений у переліку інгредієнтів цього харчового продукту під своєю спеціальною назвою. У цьому випадку безпосередньо після назви такого інгредієнта наводять (у дужках) перелік його складників у порядку зменшення їх масової частки. Допускається не зазначати перелік інгредієнтів складного інгредієнта за деякими виключеннями зазначеними в цьому Наказі.

  Згідно Закону

 Складний інгредієнт може бути включений до переліку інгредієнтів під своєю назвою, якщо така назва визначена нормативно-правовим актом або якщо вона є загальновизнаною, відповідно до його загальної кількості в харчовому продукті, за якою одразу наводиться перелік його інгредієнтів.

  Допускається ненадання переліку інгредієнтів складного інгредієнта за деякими виключеннями зазначеними в цьому Законі.

 Щодо дотримання вимог законодавства в деяких секторах харчового бізнесу то як правило, крім вимог зазначених в Законі, відсутні інші вимоги, щодо надання споживачам інформації про харчові продукти, а отже потрібно дотримуватись вимоги Закону, навіть на даний час з урахуванням Указу Президента України, це такі сектора як заклади громадського харчування, дистанційна реалізація харчових продуктів та ін. якщо щодо їх діяльності були відсутні інші вимоги законодавства щодо надання споживачам інформації про харчові продукти, що діяло до введення в дію Закону.

  Шановні споживачі! Звертаємо Вашу увагу на те, що інформація про харчовий продукт має бути точною, достовірною, зрозумілою для вас та не повинна вводити вас в оману. В разі виявлення вами порушень пов’язаних з відсутністю, або з наданням неточної, недостовірної інформації про харчовий продукт та якщо це причинило шкоду вашим правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави ви маєте право звернутися до Держпродспоживслужби з відповідним зверненням, яка в разі її належного оформлення, стане підставою для здійснення позапланової перевірки. При цьому таке звернення може бути з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

  Шановні оператори ринку! Нагадуємо Вам, що ви зобов’язані забезпечити наявність і точність інформації про харчовий продукт відповідно до вимог харчового законодавства. Оператори ринку харчових продуктів, які не є відповідальними за інформацію про харчовий продукт, не мають права здійснювати обіг їх, якщо вони не відповідають законодавству щодо надання інформації про харчові продукти. Оператори ринку у межах своєї діяльності зобов’язані забезпечити дотримання вимог законодавства щодо надання інформації про харчові продукти.

Миргородське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь